MC Museum – Gyllene Hjulet

Upplev motorcykelhistoria!
Här visas motorcyklar från århundradets början fram till 1970-talet.

MC-muséets öppettider är från 10:00 till 17:00 lördag – söndag från 1 maj till 30 september.

Under juli och augusti är muséet även öppet på torsdagar och fredagar. Samma tider.

Entré 100:- för vuxen, barn under 15 år fri entré.

Från cyklar till motorcyklar

Ett av Sveriges största motorcykelmuseum är förlagt i det före detta värdshuset och bruksmässen som förr huvudsakligen serverade mat till ungkarlarna som arbetade på Surahammars Bruk. Motorcykelmuseet invigdes år 1985. Idag visas tvåhjulingarnas utveckling från högcyklar till plastcykeln och motorcyklar. De flesta fordon ägs av medlemmarna och merparten är i körbart skick, vilket innebär att det ibland saknas någon eller några av motorcyklarna. De är då uthämtade av sina ägare som kanske kör något rally eller deltar i något annat arrangemang för äldre motorcyklar. Totalt har museet ungefär 120 objekt att visa.

Årets tema är Hedlunds motor AB, vi visar ett urval av MC och motorer som kommer från Nils Hedlund.

Museet drivs ideellt av Motorcykelhistoriska Klubben Mälardalen. De har inlett ett samarbete med Polismuseet i Stockholm och kan därigenom visa upp två polismotorcyklar som är inlånade några år framåt.           Polismotorcyklarna BMW R75/6 från 1976 och Honda ST 1100 från 1993 finns att beskåda.

Utanför museet har MCHK Mälardalen tillsammans med företagaren Kjell Andersson AB byggt upp en gammal IC-mack. Bilägarnas inköpscentral, IC, bildades år 1926 och senare under 1900-talet OK, som i sin tur blev OKQ8 runt millennieskiftet.

Det finns även vackra vägg- och takmålningar av konstnärerna Jerk Werkmäster och Nils-Aron Berge i motorcykelmuseet.

Bokning och guidning

Motorcykelmuséet

Anders Karsö

Tord Ahlqvist